Isnin, 25 April 2011

30 hari berlalu...

“Tiadalah seseorang melewati kuburan sesama mukmin yang mana orang itu dikenalnya, seraya mengucapkan salam kepada orang mukmin yang mati yang dikenalnya itu, melainkan orang yang mati itu pasti mengenal orang yang memberikan salam kepadanya dan membalas ucapan salamnya itu.”
~hadis dari Abdullah bin Abbas r.a~

“Tiadalah seseorang yang menziarahi kubur saudaranya seraya duduk di dekat kuburnya itu, melainkan penghuni kubur akan merasa senang kepadanya sehingga orang itu beranjak pergi dari kuburnya.” (H. R. Imam Abu Dawud, lihat kitab Al-Manasik jilid 2 halaman 224).

Riwayat ini menunjukkan bahwa ziarah kubur itu menyenangkan hati para ahli kubur!


24 march 2011 mesir bersamaan 25 march 2011 malaysia.

Tengah bersiap-siap untuk keluar..jam menunjukkan dalam pukul 7 lebih…sudah solat isyak..

Tiba-tiba frogy saya berbunyi(handset)…

+6014-XXXXXxX

Salam..ap khbr?blh x tepon segera

Saya berfikir nak balas ke tak..siapa la yang mesej malam-malam buta ni..ye la kan kat Malaysia sudah pukul 12 lebih..


Saya balas..

Wslm..sape ni?urgent ke?


Sejeda kemudian..


Kak..urgent

..no adik saya yang kat um tu rupanya..


Jiwa saya terus terdetik…tak sedap hati..kenapa malam-malam begini suruh telefon..

Sepupu yang kebetulan bersama turut gundah.


Ketika itu saya di rumah kawan,najmin…terus mintak nak guna internet untuk call adik saya

Sambil berdebar…buka smartvoip..mendail no adik saya..


Sekali deringan terus di angkat…

Abang sulung saya pulak yang angkat call saya..dahla tu no adik saya yang perempuan..

Bertambah cuak…

Abang saya biasa je bertanya khabar…

Sihat ke?

Bila exam?

Belajar macam mana?

Saya jawab sekadarnya sambil menahan debar…

Abang saya berhenti sekejap..

Nak bagitau ni..

Nah kena sabar eak..

Cuak tahap gaban..


“….ayah dah tak de..baru sekejap tadi…dalamkul 12 lbih waktu mesia..”

Pengakhiran ayat abang saya diakhiri dengan suara menahan tangis…

Terjeda….terkesima

Innalillah..hanya itu yang mampu di ucapkan..

Baru semalam saya bercakap dengan ayah…suara ayah ceria je..sekarang..


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

25 april 2011


Hari ini genap 30 hari ayah saya di sana..

Saat ini Saya masih tidak mampu mengekang air mata dari menitis dikala teringatkan ayah..

Masih belajar menerima hakikat

Ayah pergi dikala saya masih perlukan ayah…

Masih belajar untuk membalas jasa ayah…

Dikala saya jauh diperantauan..

Tidak dapat memberi kucupan dan lambaian terakhir..


Amat perit

Bukan tidak redha dengan takdir

Tapi masih perlukan masa untuk menerima hakikat ini..

Tempoh 30 hari saya lalui penuh payah dan pasrah..

30 hari dari hari tersebut exam final tahun 2 akan menjelang…


Cabaran ..

Mengaji je akan menangis..buka biasa-biasa tangisnye…

Tidak boleh melihat gambar ayah..sebak

Tidak boleh melihat ammu-ammu yang sebaya ayah saya…tiba-tiba jadi sebak

Tidak boleh tidur..susah untuk lelapkan mata..teringatkan ayah

Sampai tahap siang pun tak boleh tidur jugak

Tak boleh focus tuk iadah quran dan study…exam makin dekat!

Emosi turut tak stabil..

Tak lalu makan..


Lawan perasaan teruskan iadah dan study group…jazakumullah buat ahli sg saya, kalian terpaksa berkorban untuk saya…kalian banyak mengajar saya…walaupun kadang-kadang saya tak dapat focus sangat..


Ayah,

Perancangan untuk menghadiahkan 30 juz sebulan untuk ayah sedikit tergangu untuk bulan pertama ni…target saya lari ayah..maaf kalau ayah menunggu bekal khas dari anak ayah tu..pada permulaan saya tak dapat baca quran ayah…terpaksa mengalah pada tangis saya..tapi saya tetap bagi bekal setiap hari…sebab saya wajib iadah setiap hari,dan pahala iadah tu sampai secara langsung pada ayah sebab ayah yang ajar saya mengenal al-Quran…mengajar saya membaca al-Quran hingga lancar..insyaAllah bulan depan dan seterusnya saya akan ikut target.saya janji ayah!


.”Orang yang telah meninggal dunia mengetahui orang yang menziarahi kuburnya. Nabi SAW bersabda:

(ما من أحد يمربقبر أخيه المؤمن كان يعرفه في الدنيا فيسلم عليه إلا عَرَفَهُ ورد عليه السلام)

“Tidak seorang pun melewati kuburan saudaranya yang mukmin yang dia kenal selama hidup di dunia, lalu orang yang lewat itu mengucapkan salam untuknya, kecuali dia mengetahuinya dan menjawab salamnya itu.” (Hadis Shahih riwayat Ibnu Abdul Bar dari Ibnu Abbas di dalam kitab Al-Istidzkar dan At-Tamhid).”


Ayah,

Sekarang kita masih berhubung…Cuma tak macam dulu-dulu je…kita tak dapat dengar suara masing-masing kan..

Ayah,saya ada baca beberapa hadis…sekarang hubungan kita ada dua jenis..pertama hubungan dengan doa..dua,hubungan dengan menziarah rumah baru ayah(kubur).Alhamdulillah sekarang kita sentiasa berhubung dengan doa dan al-Quran.


Ayah,

Saya tak sabar nak nak lakukan hubungan yang satu lagi…ziarah rumah baru ayah..dalam hadis tersebut ada menyebut..kalau seseorang menziarahi kubur seseorang…simati dapat melihat si penziarahnya..

Saya tak sabar nak ziarah ayah…walaupun saya tak akan Nampak ayah..cukuplah ayah Nampak saya..


Cukuplah setakat ini untuk kali ini..

Ayah,saya akan cuba dan lakukan yang terbaik untuk exam final ini..

Tak sabar nak balik Malaysia

Nak ziarah ayah!


Al-fatihah

Allahummaghfirlahu warhamhu wa’afihi wa’fuanhu

Yang akan terus mencintaimu!

Fatanah binti Hamzah

Mansourah,Egypt

25 april 2011


p/s:jazakumullah ahli beit saya, yang banyak memahami diri ini..di saat serabut dan emosi tak stabil

buat ahli sg saya semua…

buat sahabiah semua…terutama Qiraat tahun 2

buat seluruh sahabiah saya…seluruh pelusuk tempat…atas semangat dan doa dari kalian

buat para syeikh dan mudirah mahad..atas doa,semangat dan perhatian kalian

1 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam