Rabu, 3 Jun 2009

SETAHUN TELAH BERLALU

Sedar tak sedar hari ini dah cukup setahun tragedi kebakaran rumah kami sekeluarga


pada tanggal 3 jun 2008........dalam lingkungan jam 12.00 tengah hari


bermula dari saat itu kami memulakan pasca kehidupan yang baru


pagi tadi aku berkesempatan menziarahi dan menjenguk tapak rumah yang terbakar.

Rangka rumah yang masih bersisa masih kelihatan....garaj kereta yang sempat diselamatkan

oleh ahli bomba masih teguh berdiri..menjadi satu-satunya tempat yang boleh dibuat berteduh.

Selain itu yang masih dapat dilihat...tangga dan bilik air.


Masih segar diingatan,keadaan rumah sebelum terbakar..jelas..satu persatu..dalam kenangan..


keadaan persekitaran rumah jauh berbeza dari setahun yang lepas...semak samun tumbuh meliar..pokok buah-buahan seakan merajuk dan masih berkabung..tak berbunga apatah lagi untuk berbuah.Yang berbuah pun hanya pokok cempedak ….tu pun tak sempat dimakan oleh tuannya..semuanya menjadi rezeki tupai yang bermaharajalela.


Hati kita boleh diumpamakan seperti keadaan persekitaran rumah yang terbakar tersebut....kalau tidak dijaga..tidak diisi dengan tarbiah dan perkara yang sepatutnya....sama-sama kita renungkan....


Alhamdulillah saat ini kami sekeluarga masih lagi diberi peluang untuk bermusafir dimuka bumi ini untuk mengumpulkan bekalan dihari kemudian...YA ALLAH bantulah kami..bimbinglah kami..tunjukkanlah jalan yang lurus..


Alhamdulillah rumah kami telah siap dibina..cuma belum siap 100% lagi...sekarang dalam proses untuk menyempurnakan rumah tersebut...mengecat,membuat pagar,dan banyak lagi yang masih belum siap.


Dikesempatan ini kami sekeluarga mengucapkan setinggi kesyukuran dan terima kasih terutamanya kepada TUAN kami yang banyak membantu kami memulakan pasca kehidupan serba baru ini..


tak lupa juga kepada saudara-mara,jiran tetangga serta semua masyarakat yang membantu kami untuk bertatih semula memulakan hidup baru...makanan,pakaian,tempat berteduh,wang ringgit serta tazkirahdan kata-kata semangat kami terima dengan banyaknya..


dan kepada para sahabat dan adik beradikku yang menjadi penguat semangat dan membantuku untuk terus kuat meneruskan kehidupan ini...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan